Євромагістр

Кваліфікація другого циклу (магістр) (60-120 кредитів ECTS) присвоюються студентам, які: продемонстрували знання та розуміння явищ і процесів, отриманих при підготовці першого циклу, розширюють та/або поглиблюють їх, створюють основу або можливість для розвитку і/або застосування власних ідей, включно для дослідницької роботи; можуть застосовувати отримані знання та компетенції, вміють вирішувати проблеми у новій або незнайомій ситуації у ширшому (або багатогалузевому) контексті, пов’язаному з напрямом підготовки; здатні інтегрувати знання та вирішувати складні питання, формулювати судження за недостатньої або обмеженої інформації, які містять відображення суспільної та етичної відповідальності, пов’язаної із застосуванням цих знань та суджень; вміють ясно і недвозначно доносити свої висновки та знання, розумно їх обґрунтовуючи, до фахової та нефахової аудиторії; володіють навичками учіння (вчитися), що дозволяють їм навчатися самостійно (автономно).
 
Навчання в магістратурі вимагає творчих (креативних) підходів і там повинна навчатися інтелектуальна еліта української нації. Тому необхідно розробити механізми (перехідні програми, а можливо програми до магістерської підготовки тощо) щодо зарахування бакалаврів на магістерські програми. На нашу думку, тільки ті студенти можуть навчатися на другому циклі підготовки, які отримали високий рівень підготовки на першому циклі і здатні ефективно навчатися за магістерськими програмами.
 
Стосовно програм другого циклу, вивчається проблема диверсифікації програм за критеріями академічності та професійності. Зараз в Україні пропонується післябакалаврська програма магістр наук і програма, яка більш зорієнтована на практичну діяльність.
 
Сьогодні вищі навчальні заклади і роботодавці обговорюють питання еволюції таких двох варіантів магістерських програм:
– магістра академічного;
- професійного профілю. Як приклад для технічних спеціальностей – магістр наук, магістр інженерії. Остання програма більше зорієнтована на практичну діяльність.
 
За окремими напрямками освіти, щодо підготовки магістрів необхідно визначитися із підготовкою фахівців за програмою інтегрованих магістрів, щоб максимально зберегти прогресивний (національний) зміст підготовки цих фахівців.
 
Інтегрований магістр (Integrated Master's Degree) – ступінь другого циклу вищої освіти, присвоєнню якого передує наскрізне навчання студента на двох початкових циклах вищої освіти (ступінь бакалавра присвоюється, але диплом бакалавра студенту не видається). Під час зарахування на навчання у вищий навчальний заклад, абітурієнт добровільно зобов'язується навчатися до часу присвоєння ступеня магістра. Застосовується при отриманні окремих складних спеціальностей. Це стосується медицини, ветеринарії, мистецьких напрямів, а також спеціальностей, які пов’язані з охороною життя людини, екології, національною безпекою держави (атомна енергетика, транспорт, державні служби тощо). Оскільки ми маємо серйозні пріоритети в Європі та світі в галузі підготовки педагогічних працівників доцільно зберегти інтегрованого магістра і в цьому напрямі підготовки фахівців.